موزه فرش اردکان گشايش يافت
یزدفردا :موزه فرش اردکان واقع در خانه افضلي، محله چرخاب اردكان به مناسبت دهه فجر افتتاح شد.
" بهرام رضايي"، با بيان اين مطلب گفت: عمليات مرمت و تجهيز موزه فرش اردکان نزديک به 200 ميليون تومان هزينه دربر داشته است.
وي با اشاره به خريداري خانه افضلي اردکان در سال 84، بيان داشت: عمليات مرمت اين بناي قجري از سال 84 آغاز شده و در سال جاري مراحل تجهيز آن به پايان رسيد.
"رضايي" اضافه کرد: طبق تفاهم‌نامه تنظيم شده خانه افضلي به عنوان مکان موزه‌اي، آموزشي و پژوهشي با موضوع فرش براي بهره‌برداري در اختيار انجمن دانش آموختگان فرش دانشگاه فرش اردکان قرار گرفته است.
اين مقام مسوول با بيان اينکه عمليات خريد،مرمت، اجراي تأسيسات و نصب تجهيزات ساختماني و موزه‌اي توسط اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان صورت پذيرفته، افزود: همچنين انجمن دانش آموختگان اقداماتي همچون چيدمان موزه‌اي، مديريت و بهره برداري آن با نظارت اين اداره كل برعهده دارد.
"رضايي"گفت: قرار است در اين موزه سير تحول فرش از نخستين مرحله به وجود آمدن (حلاجي، نخ ريسي، رنگرزي، طراحي سنتي فرش و بافت در قالب تابلوهاي آموزشي و پيکره‌هاي انساني به نمايش گذاشته شود.
وي با اشاره به اختصاص بخشي براي فروش فرش و نمايش فرش‌هاي قديمي، بيان داشت: اين موزه داراي حياطي بزرگ با حوضي در ميان، ديوان دلگشا در جبهه جنوبي و اتاق‌هاي سه دري در جبهه ديگر است.
رضايي يادآور شد: در راستاي اهداف حفاظتي و مرمتي اقداماتي چون نصب دوربين‌هاي مدار بسته، بازسازي فضاي دروني و بيروني، رنگ آميزي درها و نرده‌هاي چوبي و نورپردازي بنا و ... انجام شده است.
گفتني است: بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي خانه افضلي اردکان به شماره 11619 در تاريخ 24 اسفندماه 83 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا